Paradijs - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Sanne Paradis - WaarBenJij.nu Paradijs - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Sanne Paradis - WaarBenJij.nu

Paradijs

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vorig weekend ( 12 en 13 maart) zijn we met 8 meiden naar Langebaan geweest. Dit is de west kust. We hadden naast onze auto nog een andere auto gehuurd. Ik heb 170 km gereden, dit was super om te doen in deze omgeving. Eenmaal aangekomen in Langebaan werd het uitzicht alleen meer beter. Het water was echt blauw, net zoals we het hadden gezien op google. In het echt was dit natuurlijk nog veel beter. We zijn meteen doorgereden naar het hotel. Hier hebben we de sleutel gekregen van het huisje dat we hadden geboekt. Eerst hebben we nog even lekker geluncht bij een geweldig uitzicht. Daarna zijn we naar ons huis gegaan om de spullen af te zetten. Dit was geen huisje, maar een villa. We hadden 4 grote slaapkamers, 3 badkamers, een grote keuken, een woonkamer en een hele zitruimte met een braai plaats.

Nadat we alle kamers hadden verdeeld en de spullen uit de auto hadden gehaald zijn we naar de haven gereden. Hier wilde we graag op een boot. De mensen van het verhuur zeiden dat dit niet ging in verband met weer en er was iets aan de boot zover ik begreep. Toen zagen we dat er jetski's waren. We zeiden dat we dan graag de jetski's wilde. De man bleef roepen naar diegene van de jetski verhuur maar die ging sluiten. We waren erg teleurgesteld. Toen zei de man dat we meekonden op de rubber duck. We zeiden dat we niet zomaar op een bootje wilde en dat we graag de jetski's wilde. De man zei toen dat dit niet zomaar een bootje was maar de boot waar je mee kon gaan hier in de buurt. We hebben uiteindelijk wat van de prijs af kunnen krijgen en hij had ons belooft naar plekken te gaan waar ze normaal niet naartoe gingen.
De rubber duck bleek een speedboat te zijn met 500 PK. We moesten ons heel goed vasthouden en als de boot over de golven ging moesten we een beetje gaan staan. Deze boot vond ik geweldig. Het leek wel of je over het water vloog zo hard gingen we. Bij de eerste bocht was ik wel even bang dat we gingen omvallen. Daarom pakte ik ook het stoeltje van diegene naast mij vast. De trip zou normaal een half uur duren, maar wij zijn in totaal een uur weggeweest. Erg leuk. Ook hebben we tussendoor zeehondjes en pinguïns gezien in de zee.

's Avonds hebben we een braai gehouden in ons huis. Dit ging niet helemaal zoals verwacht maar we hebben wel lekker gegeten. Daarna hebben we het spel 'never havei ever' gedaan. Dit was erg gezellig en heel leuk om iedereen wat beter te leren kennen.

De volgende ochtend zijn we in het hotel gaan ontbijten. Daarna zijn we doorgereden naar west coast national park. Dit was prachtig. Tijdens onze route door het nationaal park hebben we een aantal dieren gezien. De Gemsbok, de eland, de struisvogel en de steenbok. Er waren nog veel meer dieren te ontdekken maar het is erg lastig vanuit de auto en we zijn niet door het hele park gereden. We hebben een lange stop gemaakt in Kraalbaai. The blue lagoon, paradise on the west coast. Ik vond het zo mooi dat het bijna onwerkelijk was wat ik zag. Het water was super blauw en het zand liep door in de lagoon. Prachtig.
Nadat we hier hebben rondgelopen en even op het strand hebben gelegen zijn we teruggereden naar Stellenbosch. Hier zijn we gaan uiteten. Het duurde even voordat wij er waren. We zijn twee keer off road geweest maar dit was ook wel een leuke ervaring. In dit restaurant heb ik springbok gegeten. Erg lekker, ik was blij dat ik eindelijk de stap had genomen om dit te proeven.

Nu hebben we de laatste week stage gehad voor de vakantie. De organisatie sluit voor 1 week. Wij hebben 2 weken vakantie, Paola gaat namelijk de garden route doen samen met haar vriend. De organisatie vond dit helemaal geen probleem en ze vonden het juist goed dat we 2 weken vakantie namen om dingen te ondernemen en te bezichtigen.

Vandaag zondag 20 maart zijn we samen met een teacher van de crèche naar een aantal kerken geweest in het township. Dit was erg leuk om te zien. We werden overal heel open ontvangen en mochten zolang blijven als we wilden. We hebben in totaal 6 of 7 kerken gezien. 2 kerken zijn mij het meeste bijgebleven. Het is me opgevallen dat we in alle kerken hartelijk ontvangen werden, er werd meteen plaats gemaakt voor ons zodat we konden zitten. Het gaat er heel anders aan toe dan in Nederland. Er wordt heel veel gezongen. In het township was dan ook overal gezang te horen. Wat er verschillend is aan de kerken is dat ze allemaal hun eigen regels en klederdracht hebben.

In een kerk werden we door de pastoor voorgesteld en heel open ontvangen. Ze gaven ons complimenten dat we van zo ver komen en dat we ons nu mengen in hun cultuur. Dit waardeerde hij heel erg. Sommige teksten deed hij zelf voor ons vertalen, omdat er gedurende de mis Xhosa wordt gesproken en gezongen. Toen we weggingen in deze kerk kwamen er een aantal mensen achter ons aan omdat z\e een foto met ons wilde. Ook waren er mensen die ons kwamen bedanken en knuffelen dat wij bij hun geweest waren.
De laatste kerk waar we naartoe gingen was streng in kledingvoorschriften. De vrouwen moeten een rok dragen en de haren moeten bedekt zijn. In eerste instantie vonden ze het geen probleem dat wij niet voldeden aan de kleding voorschriften. Maar naderhand kwam het moment dat de mensen het heilig water gingen drinken. Dus kreeg ik een doek over mijn haren en Jeanine kreeg ook nog een jurk aan. We moesten in de rij gaan staan en kregen allemaal een glas waaruit we het heilig water dronken. Daarna liepen we door en waren er mensen die ons hoofd aanraakte met een ijzeren staaf. Wat hier de achterliggende gedachte bij was hebben we niet gevraagd. Ook hier hebben we nog foto's gemaakt. Hier hebben we ook de twee andere teachers van onze crèche gezien.
Ook was het erg boeiend om in het township rond te lopen. We hebben het huis van de broer van onze teacher gezien. Normaal rijden we er met de auto door om naar stage te gaan maar nu had ik pas echt een idee hoe de mensen hier leven en hoe de 'straatjes' uitzien.

Het was een erg leuke ervaring om onze vakantie te starten.

Baie groete!

Liefs Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Stage in Zuid Afrika Als onderdeel van mijn opleiding Pedagogiek aan fontys hogescholen volg ik mijn derdejaars stage in het buitenland. Hiervoor reis ik naar Stellenbosch, Zuid Afrika. Hier ga ik stagelopen voor de organisatie Prochorus, en voornamelijk in het township Kayamandi.

Actief sinds 19 Jan. 2016
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 5489

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 13 Juli 2016

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: